5 Myter om elbilar

Vi slår hål på de vanligaste myterna

Det finns många negativa uppfattningar om elbilen idag. Tyvärr är de flesta fel vilket resulterar i att många fortfarande ser bränsledrivna bilar som det enda alternativet. Nu vill vi slå hål på de vanligaste myterna om elbilen. Förhoppningsvis ger vi dig en annan uppfattning.

 

Myt 1. Elbilars batteri har kort livslängd

Elbilens batteri förväntas hålla minst 5 år och kommer nuförtiden ofta med en garantitid på 5-8 år. Elbil batterier utvecklas hela tiden och har visat på bra resultat när det kommer till livslängd. En taxi av bilmärket Nissan Leaf, rapporterade ett tapp på endast 12.5% av sin batterikapacitet efter 16 000 mils körning. En Tesla model S med samma miltal tappade endast 10% och en Roadster 15%. Av ungefär 35 000 sålda Nissan Leaf elbilar har det endast funnits tre tillfällen då batteriet har behövt bytas ut. En av orsakerna till den goda livslängden hos elbilsbatterier är att de, till skillnad från våra datorer och mobiler, aldrig laddas till 100%. För att ladda elbilens batteri till 100% måste man slå på ett särskilt ”rage-mode.” Många elbilar tillåter inte en fullständig laddning utan visar batteriet som fulladdat vid 95 %.

 

Myt 2. Elbilars maximala körsträcka räcker inte 

Körsträckan hos elbilar är ett vanligt orosmoment för potentiella konsumenter. Vad många inte vet är att en elbils körsträcka överstiger vad en genomsnittlig svensk kör per dag. I ett nytt test gjort på de mest populära elbilsmodellerna, är det tre stycken bilar som klarar köra över 400 km. Alla bilar klarade över 200km vid full laddning. Testet gjordes på en körbana under förhållande som skulle efterlikna en ”riktig” körning i så hög utsträckning så möjligt.

 

Myt 3. Elbilar tar lång tid att ladda

Elbilar kan ta allt mellan 30 minuter till 12 timmar att ladda. Många tror att elbilar måste laddas på en elstation fast så är inte läget. Elbilen kan med fördel laddas hemma, förslagsvis under natten, med en så kallad laddbox. I så fall är bilen fulladdad när du lämnar hemmet på morgonen. Om du planerar en längre körsträcka så kan du ta reda på var laddstationerna finns utplacerade längs rutten och samtidigt planera dina pauser. Det finns ett flertal applikationer som visar var du hittar närmaste el-laddnings-station.

 

Myt 4. Elbilar kostar mer än bränsledrivna bilar

Detta är förvisso sant. Dock kompenseras en högre prislapp med elbilens låga driftkostnader. El är en billig resurs. Medan bensin- och dieseldrivna bilar kostar 10 kronor per mil, kostar bränslet endast 1-2 kronor för en elbil. Elbilar har dessutom 30% färre rörliga delar än en fossildriven bil. Därför kräver elbilar inte lika mycket underhåll som en bil med förbränningsmotor. Att serva elbilar är alltså både billigare och enklare.

 

Myt 5. Elbilar är lika smutsiga som fossilbilar

Så länge elen kommer från förnybara energikällor så är elbilar mycket miljövänligare. I Sverige produceras majoriteten av elen i vatten- och kärnkraftverk vilket gör att Sverige har en väldigt liten andel fossila bränslen i elproduktionen. Studier visar att även om elbilen körs på smutsigare europeisk el, så är elbilen ett miljöklokare val. Dessutom blir den europeiska elmixen grönare för varje år som går. Utsläppen beror alltså inte på elbilarna utan på vilka energikällor som används för att producera elen. Detta gäller både under körning och vid själva produktionen av bilen i fabrik.

 

 

 

Dela och ge oss bra energi!