6 vanliga frågor om fakturan och autogiro

Vi hjälper dig

Vi får en del frågor angående fakturan och autogirot med jämna mellanrum. Eftersom vi hela tiden vill bli tydligare och bättre i vår kommunikation med dig, har vi samlat de 6 vanligaste frågorna och svaren.

 

Hur beställer jag autogiro?

Har du tillgång till internetbank beställer du enkelt autogiro från inloggat läge hos banken och dina sidor. Sök efter Öresundskraft i listan över företag som erbjuder autogiro och välj beställ/ansök. Ange bara din e-postadress i avsett fält när du beställer autogiro. Du signerar beställningen via internetbanken. Har du däremot inte internetbank beställer du autogiro genom att fylla i blanketten nedan, skriva under och skicka till oss med post. Portot är betalt.

 

Ladda hem blanketten

 

Hur vet jag om mitt autogiro är aktivt?

När vi har tagit emot din anmälan registrerar vi dig för autogiro. När autogiro är aktivt så ser du det på din första faktura genom att inbetalningskortet saknas och ersätts med texten ”Belopp dras via autogiro 2018-XX-XX”.

 

Kan jag få fakturan till min mail?

Ja! Dessutom är det extra miljösmart. E-postfakturan ser precis ut som pappersfakturan och kommer till dig någon dag tidigare än postala fakturor. Det är du som fakturamottagare som ansvarar för att e-postadressen är i drift och tillgänglig. Vid eventuell förändring måste du skriftligt meddela Öresundskraft din nya e-postadress. Intresserad? Anmäl dig för e-postfaktura här.

 

Jag upplever att min faktura är ovanligt hög, varför?

Det kan finnas olika anledningar till en förhöjd faktura:

 

  • Har du gjort något under den senaste månaden som kan tänkas öka din förbrukning? Jämför med tidigare månader. Förbrukningen hittar du på fakturan eller på kundsidorna.
  • Extra avgifter kan tillkomma vid försenad inbetalning eller inflyttningsavgift. Dessa specificeras i så fall på fakturan.
  • Det kan hända att vi inte har fått in din mätarställning i tid. I vissa unika fall kan det även vara så att mätaren inte har lämnat några avläsningar alls. I så fall beräknar vi din kostnad i relation till uppskattad förbrukning. I de fallen vi måste uppskatta din energiförbrukning kan kostnaden bli högre eller lägre än normalt.

 

När kommer min faktura?

Fakturan kommer till dig automatiskt en gång i månaden om du inte önskat få den varannan månad istället. Den bör vara dig tillhanda runt den 15:e varje månad. Förfallodag infaller tidigast 15 dagar efter fakturadatum, den sista vardagen i månaden (med reservation för helgdagar). Önskar du ett annat fakturaintervall går det bra att kontakta oss.

 

Vad är Kivra och hur beställer jag?

Kivra är en digital brevlåda. Det innebär kort och gott att du har möjlighet att få dina fakturor och andra viktiga papper digitalt istället för i pappersformat: Kostnadsfritt, säkert och dessutom bra för miljön. 2 miljoner svenskar använder i nuläget Kivra för sin digitala post.

 

  • Bra för miljön och dessutom helt gratis
  • Du slipper alldeles för mycket papper i brevinkastet
  • Hitta snabbt bland dina viktiga papper
  • Säkrare än både vanlig post och e-post
  • Tillgång till posten via valfri brevlåda om du är ute och reser
  • Möjlighet att få skatteåterbäringen tidigare

 

Intresserad av Kivra? Beställa gör du här.

 

 

faktura Öresundskraft

 

 

Dela och ge oss bra energi!