Öresundskrafts kundcenter ett av de tre bästa i Sverige

"Engagemang för kunden är det viktigaste."

Öresundskrafts kundcenter är utnämnt till ett av Sveriges tre bästa kundcenter i vår bransch! Alla på Öresundskraft är så otroligt stolta över vårt KC. Samtidigt är vi inte förvånade, det är verkligen så himla välförtjänt. Vårt kundcenter gör ett grymt jobb i kundhanteringen varje dag och kämpar verkligen för att du som kund ska få en så bra och smidig upplevelse så möjligt. Vi har pratat med Bim Varga, kundcenterchef på Öresundskraft, om utnämningen och hur det är att jobba på kundcenter.

 

Bim Varga

Tjena Bim!

Hej!

 

Öresundskrafts kundcenter har utnämnts till ett av Sveriges 3 bästa kundcenter i Brilliants årliga utmärkelse. Bra jobbat! Hur känns det?

Det känns väldigt roligt, men jag är inte förvånad. Vi har jobbat hårt och fokuserat och haft riktigt roligt på vägen.

 

Varför är ni utnämnda tror du?

För att våra kunder uppskattar den service vi ger dem i våra samtal. 91 procent av våra kunder har gett oss högsta betyg för vår service i våra samtal under året och det gör oss till en av Sveriges bästa kundcenter i branschen. Vi har även otroligt höga betyg i kunskapsnivå, lösningsgrad och engagemang i samtalet. Något som våra kunder värdesätter högt.

 

Vad gör Öresundskrafts kundcenter så bra?

Vi arbetar fokuserat för att lösa kundens ärende vid första kontakt, att återkoppla i tid och att hela tiden hålla oss informerade om vad som händer i företaget för att kunna svara på de frågor som kommer in. För mig är det viktigt att handläggarens personlighet lyser igenom i samtalet och att vi ska få vara oss själva. Vi styrs inte av manus, varje kund är unik när de ringer till oss och vi bjuder gärna på oss själva. Vi lägger stor stolthet i att göra våra kunder så nöjda det går. Kunderna ska helst ha ett leende på läpparna när de lägger på luren efter att ha pratat med en av våra kundservicemedarbetare.

 

Vad utmärker ett bra kundcenter enligt dig?

Engagemang för kunden skulle jag säga är det viktigaste. Och medmänsklighet. Vi driver alltid kundens fråga och för kundens röst vidare in i företaget. En bra kundservice får alltid kunden att känns sig sedd och behandlad med respekt, oavsett hur stort eller litet deras ärende kan vara. En bra kundservice förklarar det som ibland kan vara svårt att förstå och guidar kunden rätt. En bra kundservice arbetar också proaktivt när det går.

 

Du är ju kundcenterchef. Vad ställer den yrkesrollen för krav på dig som person? Vad är roligast och mest utmanande?

Jag ställer samma krav på mig själv som jag ställer på vår leverans som kundcenter. Jag lägger stort engagemang i mina medarbetare och i min arbetsplats. För mig är det ytterst viktigt att vi har en arbetsplats som vi vill gå till och ett uppdrag som känns roligt och utmanande. Våra olika personligheter måste få ta plats och alla ska känna sig sedda. Jag tror också mycket på ramar och tydlighet. Det vi ska prestera ska vara mätbart, informationen vi behöver ska vara tillgänglig och målen vi har ska vara nåbara men krispiga. Som kundcenterchef har jag en familj på jobb och en familj privat. Vi går igenom vardagen och livet tillsammans. Jag är tacksam för att de vill arbeta här med mig och att vi driver vårt kundcenter tillsammans. För mig är inte kundcenter-chefs-rollen annorlunda än vilken annan roll som helst på avdelningen. Jag har bara andra värden jag behöver leverera till uppdraget.

 

Vilken tror du är den största anledningen till att Öresundskrafts kundcenter har blivit utnämnda till ett av Sveriges tre bästa?

Vi har väldigt roligt tillsammans och vi har samsyn i vad vi ska leverera. Det tror jag märks varje gång vi lyfter luren och svarar en kund. Vår trivsel och vårt engagemang smittar av sig och våra kunder är välkomna in i gemenskapen när de ringer. Mitt affärsområde satsar också mycket på välmående. Förutom att vi har ergonomisk utrustning, som gör var arbetsstation lättarbetad och bjuder in rörelse, så planerar vi även in en timmes träningstid per medarbetare, under arbetstid, varje vecka. Vi gör våra mål lekfulla och vi börjar varje dag med musik. Sen försöker vi också ses för att hitta på roliga saker tillsammans efter jobb med täta mellanrum.

 

Man pratar ju mycket om hur digitalisering förändrar branscher och yrkesroller. Hur ser framtidens KC ut?

Vi kommer absolut att möta våra kunder i de digitala kanalerna, främst med de ärende de själv vill kunna lösa. Flertalet kunder idag vill hantera de flesta av sina ärende själva och då ska vi möjliggöra för dem så att de kan göra det.

Vi ska också finnas tillgängliga för att prata med de kunder som behöver hjälp med energirådgivning, problemlösning eller de som kanske behöver göra en felanmälan. För mig är framtidens kundservice en mix av hårda och mjuka värden.

 

Grattis och bra jobbat igen! 

Tack så hemskt mycket!

 

 

 

HÄR kan du läsa mer om Brilliant Awards och nomineringarna. Nu håller vi tummarna!

 

Dela och ge oss bra energi!