Sova kallt bra för både hälsan och ekonomin

Sov dig friskare

 

Håll det svalt i sovrummet så blir du friskare i kropp och själ visar ny studie. DESSUTOM sparar du ju på energi, miljö och plånboken. Win Win! Fördelarna med att sänka temperaturen i sovrummet är många, inte minst för hälsan. 

 

Forskare har kommit fram till att den optimala temperaturen i sovrummet är 15-19 grader (Läs hela artikeln här). Varför det kan man ju fråga sig? Lägre temperaturer i sovrummet ska:

 

  • minimera risken för metabola sjukdomar, till exempel diabetes.
  • påverka kroppen så att du förbränner mer kalorier under dagen.
  • hjälpa dig att somna eftersom kroppen producerar större mängder melatonin. Melatonin är dessutom kroppens viktigaste anti-aging hormon.
  • hjälpa kroppen att reglera stressnivån och kontrollera vikten eftersom du producerar mindre kortisol.

 

Plånboken då? 

Det billigaste och enklaste sättet att minska värmekostnaderna är att sänka temperaturen i enstaka rum eller i hela huset. Man brukar räkna på att 1 grad motsvarar cirka 5% av uppvärmningskostnaden. Snittemperaturen i våra svenska villor ligger på cirka 22 grader. Rekommenderad inomhustemperatur är 18 grader. Ligger du på 22 grader och sänker till 18 innebär det alltså en potentiell besparing på 20% av uppvärmningskostnaden. Det blir en hel del klirr på ett år!

 

Rekommenderad inomhustemperatur

  • Sovrum 18 ° C
  • Övriga rum 20° C
  • Varmgarage/förråd 5 – 10° C

 

Dela och ge oss bra energi!